שמורות הטבע בקניה

הטיול בקניה הוא מסע מופלא דרך נופים אדירים ושמורות טבע פראיות, המהוות את מקומם של עדרי חיות הבר ושבטים מסורתיים. במאמר זה נפרט על שמורות הטבע המפורסמות והייחודיות בקניה שאסור לכם להחמיץ.

שמורת מסאי מארה Masai Mara National Reserve

שמורת מסאי מארה נמצאת בדרום מערב קניה ומהווה חלק מאזור הסוואנה האפריקאית הרחבה בין טנזניה לקניה. זו השמורה הגדולה ביותר בקניה, שטחה כ-1,510 קילומטרים רבועים, ויש בה צמחייה בשפע. בשמורה חיים מעל 95 סוגים של יונקים ומעל 570 מיני ציפורים. במרחבי השמורה אפשר לצפות בעדרי זברות וגנו, צבאים, אנטילופות, ברדלסים וג’ירפות. כמו כן, ניתן להתרשם מ"חמשת הגדולים" של יבשת אפריקה, שהם: אריות, נמרים, פילים, תאו אפריקני וקרנפים. השמורה היא אחד המקומות הטובים ביותר להתרשם מהנדידה הגדולה של הציפורים המתרחשת בחודשי הקיץ. השמורה נקראת על שם נהר המארה שזורם בה ועל שמם של בני שבט המסאי, שגרים בשטחה. שבט המסאי הוא שבט של נוודים למחצה, החיים בקניה ובצפון טנזניה. בני שבט המסאי שומרים במידה רבה על אורח החיים המסורתי – הם גרים בכפרים בבקתות שעשויות מבוץ, ענפים וגללי בקר, לובשים גלימות בצבע אדום ועונדים תכשיטים. בני השבט מתפרנסים בעיקר מגידול של צאן ובקר. הטיול בשמורת הטבע כולל בדרך כלל גם ביקור בכפרי המסאים, אשר מציעים חוויה תרבותית מרתקת ומעשירה.

שמורת סמבורו Samburu National Park

השמורה נמצאת באזור הסמבורו (ספר המדבר) שנחצה על ידי הנהר האדום (אווסו ניירו) שמקורותיו ברמות הר קניה. הנהר האדום מושך לאזור הרבה בעלי חיים, כגון אנטילופות, זברות, צבאים, פילים, נמרים, אריות, צ'יטות, ברדלסים וקרנף שחור (שנמצא בסכנת הכחדה). כל אלה מגיעים לנהר בכדי  לשתות מהמים הצלולים שלו וכדי לאכול מהצמחייה של גדותיו. בשמורה אפשר לראות בעלי חיים אנדמיים, דוגמת זברת גרבי, ג’ירף מרושת וגרנק הקרוי גם צבי ג’ירפי. אוהבי הציפורים ייהנו מהזדמנות לצפות ביותר מ-400 זנים של עופות, כולל יען סומלי כחול הצוואר. בשמורה חיים בני שבט הסמבורו, אחד השבטים המרתקים בקניה, המקורבים לשבט המסאי מבחינת השפה והמוצא. רוב בני השבט הם רועים ולוחמים. כדאי מאוד גם לבקר בכפרי הסמבורו, כיוון שביקור זה תורם להעשרת הטיול והוא מאפשר הצצה לחייהם המרתקים של בני השבט. מלבד טיולי ספארי ניתן ליהנות ממגוון של פעילויות דוגמת רפטינג, רכיבה על סוסים וגמלים, סיורים רגליים מודרכים ועוד. מזג האוויר בדרך כלל חם ויבש במשך היום וקריר בלילות.

פארק אמבוסלי Amboseli National Park

הפארק הלאומי אמבוסלי הוא אחד מהפארקים הפופולריים ביותר בקניה, הנחשב לשני בחשיבות אחרי שמורת מסאי מארה. שטח הפארק קטן יחסית ועומד על כ-392 קילומטרים רבועים. הטמפרטורות בפארק די נוחות בין 20 לבין 30 מעלות צלזיוס, והוא יבש יותר משמורת מסאי מארה. מבחינת מזג אוויר, העונות הגשומות הן בחודשים מרץ עד אפריל, כשיש מעט גשמים גם בחודשים נובמבר עד דצמבר. מומלץ להגיע לביקור מצוידים במצלמה טובה וציוד קמפינג כך שתוכלו ליהנות מהנופים היפים ומהמפגש החווייתי עם חיות הבר, דוגמת זן נדיר של קרנפים ועדרי פילים, על רקע הנוף המרהיב של הר הקלימנג'רו. שמורת אמבולסי משתרעת למרגלות הקלימנג'רו, 165 קילומטר דרומית לניירובי. דרכי ההגעה אל השמורה הן באמצעות טיסת מיקרולייט או באמצעות טיסה רגילה מניירובי אל העיירה Namanga השוכנת בגבול שבין קניה לבין מדינת טנזניה. בפארק ישנה גבעה המספקת תצפית על החיות ששוכנות בו: פילים, היפופוטמים, בופאלו, עופות מים, צ'יטות, נמרים, זברות, ג'ירפות, אריות, קרוקודילים ומעל ל-600 זנים של ציפורים.

 

פארק טסאבו Tsavo Park

מדובר באחד הפארקים הלאומיים מהגדולים בעולם. נהר Galana מקשט בצבעי ירוק וכחול את הצמחייה השופעת ואת האדמה הרחבה שבפארק, המשתרע על 4% מהשטח הכולל של קניה. בפארק תוכלו להתרשם מהכמות הגדולה ביותר של עדרי פילים בקניה. מזג האוויר חם ויבש רוב הזמן.

בין שלל האטרקציות תוכלו לצפות בעדרי פילים אדמדמים, ב- Mudanda Rocשממנו זורם שביל הלבה הארוך ביותר בעולם (לאורך 300 קילומטר) והמהווה מחזה מרהיב ומיוחד ביופיו ובמפלי Lugards שוצפים ומעלים קצף. באזור חיים בעלי חיים רבים כגון: קרנפים, בופאלו, אריות, נמרים, היפופוטמים, קרוקודילים, צבאים ומעל ל-500 מינים של ציפורים. הלינה יכולה להיות בתוך הפארק במגוון לודג'ים ומחנות קמפינג.

שמורת מארסביט  Marsabit National Park

פארק זה שוכן בצפון קניה ליד העיירה הקטנה מארסביט, ובו תוכלו לצפות, בין היתר, בצ'יטות, אריות, פילים, קרנפים, צבאים, זברות, ג'ירפות, צבועים ובעלי חיים רבים נוספים. על מנת להצליח לראות כולם רצוי להישאר פה זמן מה, כי החיות מתחבאות בתוך סבך הצמחייה העבות. אל הפארק אפשר להגיע באוטובוסים המקשרים בין מארסביט לעיר Isiolo ליד הר קניה.

אגם נאיוואשה, אי הסהרון ואלזמר

אגם נאיוואשה הוא הגבוה ביותר מבין האגמים באזור השבר. האגם הוא מכתש וולקני המכיל מים מתוקים. שמורת אגם המכתש היא שמורה קטנה מלאה בצמחייה, והיא מהווה מוקד משיכה לעופות רבים. בשמורה תוכלו לראות מיני יונקים כגון זברות, ג’ירפות, אנטילופות, צבאים, היפופוטמים ועוד. בלב אגם נאיוואשה נמצא אי הסהרון. מדובר בשמורת טבע פרטית שאליה מגיעים בסירה וניתן לצפות שם בגנו, בג’ירפות ובזברות. זו אחת השמורות היחידות בכל אפריקה שבה ניתן ליהנות מטיול רגלי בין בעלי החיים, מכיוון שעל האי הזה אין טורפים. באזור האגם מומלץ גם לבקר באלזמר (Elsamere) הבית של ג'וי וג’ורג’ אדמסון, שהקדישו את כל חייהם לשימור הטבע ולהצלה של אריות יתומים. ביתם משמש כיום כמוזיאון וכמרכז לשימור המורשת שלהם. בני הזוג אימצו וטיפלו בלביאה היתומה אלזה, שהיתה הראשונה שהתאקלמה בהצלחה בטבע לאחר שבני אדם אימצו אותה. סיפורה של הלביאה אף הונצח בספר שעובד לסרט ונקרא "לחופש נולדה".

רוצים לראות את שמורות קניה ובעלי החיים הפראיים מקרוב? לחצו טיול לקניה

להרחבה על שמורות קניה המפורסמות לחצו כאן

אהבתם? שתפו את הפוסט